Sunday 26 August 2012

Gementar Di Atas Pentas?

Assalamaualaikum,
 Saya akan menerangkan kenapa kita berasa gementar di atas pentas.Ok saya juga pernah lalui perkara yang gementar seperti berdiri di atas pentas,masuk ke hutan,melawat kubur pada waktu malam dan sebagainya.

1.Apabila kita ingin mengucap atau memberi tazkirah di hadapan orang ramai kita perlulah melafazkan bismillahirahmanirrahim dahulu.Kerana bismillahirahmanirrahim akan menenangkan diri kita.

2.Walaupun anda ingin menceritakan dalam bahasa Melayu,Arab dan Inggeris kita tetap melafazkan bismillahirahmanirrim dahulu.Sama juga anda ingin memulakan membaca surah di dalam al-quran.

3.Apabila anda memandang orang ramai di hadapan anda...anda perasan tak suara anda akan bertukar menjadi gementar.Mesti anda rasa tidak selesakan kerana anda tidak biasa lagi.Maklumlah kali pertama.

4.Jadi dengarlah nasihat saya jika anda mahu menang tapi kalau tidak menang itu bukanya anda tidak bagus dan jika anda berusaha mesti anda akan menang bila anda memasuki pertandingan bercerita dengan berdoa,mengingati allah dan memperbanyakan membaca selawat apabila ingin memulakan bercerita.

InsyaAllah anda akan berjaya !!

No comments:

Post a Comment